Min tarte här på bilden gjorde jag i en stekpanna som är 24 cm. Så då halverade jag pajdegs receptet som jag skriver här. Tar du hela receptet använd i så falla en större form. Tarte flambée är godast när den är riktigt tunn botten. Det tycker alla falla jafg

Så här gör du

  1. Börja med att blanda ingredienser till degen, gör en skål av mjölet på bänken. I gropen av mjölet häll i salt och olja , lite vatten i taget. här kan du ta en skvätt öl tillsammans med vattnet...lite mer smak. Blanda och knåda väl ,knåda minst 5 minuter. Låt degen vila 20- 30 minuter.
  2. Blanda färskost, ricotta och riven parmesan till en smet. Krydda med svart peppar. Smaka av med eventuellt lite salt. Skiva tunt potatisen på mandolin.
  3. Ta fram en form eller en stekpanna som kan gå in i ugnen. Klä med bakplåtspapper, jag älskar bakplåtspapper. ta lite olivolja på pappret, tryck ut degen mot kanterna, låt det bli 0,5 - 1 cm kant runt om. Bred ut krämen i pajskalet. Lägg den tunt skivade potatisen i ett vackert mönster. Ringla över lite olivolja och dra lite svartpeppar och lite salt på potatisen.
  4. Sätt ugnen på 230 grader på varmlufts programmet. Baka Tarte flambée 15- 20 minuter.
  5. Skiva sparris tunt på längden, råstek den. Salta och peppra.
  6. I en annan ugnsform lägg halverade cocktailtomater, skivad rödlök, några hela vitlöksklyftor med skal på, skivad röd chili. Blanda allt detta med olivolja och lite salt. Baka i ugnen tillsammans med pajdegen. Tomaten ska bli ordentligt bakad, den ska ha fått färg och riktigt mjuka. Dom blir dom som godast!
  7. När pajen är ute ur ugnen. Lägg upp den på en snygg skärbräda, toppa med den råstekta sparrisen och den bakade tomaterna. Ringla över balsamico....ät och njut!

Ingredienser

Tarte, pajdegen
  • 2,5 dl vetemjöl, 1 tsk salt, 2 msk olivolja, 1 dl vatten
Fyllning och topping
  • Färskost, ricotta, parmesan. Sparris, tomat, lök, vitlök, färsk chili. Potatis